[A-11] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS (Dz. U. Nr 44, poz. 227).pdf

(39 KB) Pobierz
Dziennik Ustaw Nr 44
— 2922 —
Poz. 227
227
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 15 lutego 2011 r.
w sprawie Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS
Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia
2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i cho-
rób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570,
z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679
i Nr 257, poz. 1723) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Ustala się Krajowy Program Zapobiegania
Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS, zwany dalej „Pro-
gramem”.
2. Program jest realizowany w pięciu obszarach:
1) zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społe-
czeństwa;
2) zapobieganie zakażeniom HIV wśród osób o zwięk-
szonym poziomie zachowań ryzykownych;
3) wsparcie i opieka zdrowotna dla osób zakażonych
HIV i chorych na AIDS;
4) współpraca międzynarodowa;
5) monitoring.
3. Zapobieganie zakażeniom HIV, o którym mowa
w ust. 2 pkt 1, polega w szczególności na:
1) promocji zdrowego stylu życia w zakresie przeciw-
działania zakażeniom HIV;
2) profilaktyce w zakresie HIV/AIDS;
3) promowaniu odpowiedzialnych zachowań oraz
dbaniu o zdrowie własne i partnerów;
4) propagowaniu rzetelnych i aktualnych informacji
w zakresie problematyki HIV/AIDS;
5) minimalizowaniu czynników ryzyka.
4. Zapobieganie zakażeniom HIV, o którym mowa
w ust. 2 pkt 2, polega w szczególności na:
1) promocji zdrowego stylu życia w zakresie przeciw-
działania zakażeniom HIV;
2) profilaktyce w zakresie HIV/AIDS;
3) zmianie postaw i wspieraniu odpowiedzialnych
zachowań oraz dbania o zdrowie własne i partne-
rów;
4) minimalizowaniu czynników ryzyka.
5. Wsparcie i opieka zdrowotna, o których mowa
w ust. 2 pkt 3, polegają w szczególności na:
1) przeciwdziałaniu stygmatyzacji i dyskryminacji
osób zakażonych HIV;
2) podtrzymywaniu i rozwijaniu motywacji oraz
umiejętności niezbędnych do samodzielnego,
aktywnego życia;
3) organizowaniu w środowisku społecznym wspar-
cia, w tym ze strony organizacji pozarządowych
i innych podmiotów;
4) zapewnieniu powszechnego dostępu do diagno-
styki w zakresie HIV/AIDS;
5) zapewnieniu powszechnego dostępu do leczenia
antyretrowirusowego prowadzonego i finansowa-
nego na podstawie programu zdrowotnego usta-
lanego przez ministra właściwego do spraw zdro-
wia na zasadach określonych w przepisach
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych;
6) przeciwdziałaniu postępowi choroby;
7) zapobieganiu skutkom choroby;
8) zwiększeniu świadomości chorego w zakresie
zdrowia i choroby.
6. Współpraca międzynarodowa, o której mowa
w ust. 2 pkt 4, polega w szczególności na:
1) kształtowaniu polityki międzynarodowej w obsza-
rze HIV/AIDS przez aktywny udział przedstawiciela
Rzeczypospolitej Polskiej w działaniach organizacji
międzynarodowych zajmujących się problematyką
z zakresu HIV/AIDS;
2) reprezentowaniu Rzeczypospolitej Polskiej w or-
ganizacjach międzynarodowych, które swoim
działaniem obejmują HIV/AIDS;
3) wymianie doświadczeń w zakresie najlepszych
praktyk w oparciu o istniejącą wiedzę.
7. Monitoring, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, służy
ocenie realizacji Programu i polega w szczególności
na:
1) systematycznym zbieraniu i analizowaniu infor-
macji na temat HIV/AIDS;
2) zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących
planowanych oraz realizowanych działań i zadań
w zakresie HIV/AIDS;
3) prowadzeniu informatycznej bazy danych, w za-
kresie realizacji leczenia antyretrowirusowego,
o którym mowa w ust. 5 pkt 5;
4) prowadzeniu informatycznej bazy danych, o której
mowa w § 10.
§ 2. Cele ogólne i cele szczegółowe w ramach ob-
szarów realizacji Programu określa załącznik do roz-
porządzenia.
§ 3. 1. Realizacją Programu kieruje minister właści-
wy do spraw zdrowia.
Dziennik Ustaw Nr 44
— 2923 —
Poz. 227
2. Koordynatorem realizacji Programu jest Krajo-
we Centrum do Spraw AIDS, jednostka podległa i nad-
zorowana przez ministra właściwego do spraw zdro-
wia, właściwa w zakresie realizacji zadań dotyczących
zapobiegania i zwalczania AIDS, zwana dalej „Koordy-
natorem”.
§ 4. 1. Koordynator, we współpracy z podmiotami
obowiązanymi do realizacji Programu, opracowuje
harmonogram realizacji Programu, zwany dalej „Har-
monogramem”.
2. Harmonogram obejmuje w szczególności zada-
nia, których realizacja przyczyni się do osiągnięcia ce-
lów określonych w załączniku do rozporządzenia.
3. W Harmonogramie określa się: rodzaj zadań,
podmioty odpowiedzialne za ich realizację, rok reali-
zacji zadania oraz wskaźniki realizacji zadań.
4. Harmonogram ustala się na okres 5 lat.
5. Koordynator sporządza i przedkłada Harmono-
gram ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w ter-
minie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego roz-
poczęcie realizacji zadań przewidzianych Harmono-
gramem.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia przedkłada
Harmonogram do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§ 5. 1. Podmiotami obowiązanymi do realizacji
Programu są ministrowie właściwi ze względu na cele
Programu.
2. Podmiotami obowiązanymi do realizacji Progra-
mu są także terenowe organy administracji rządowej
oraz podległe im jednostki.
3. W realizacji zadań Programu uczestniczą wszyst-
kie podmioty, które na podstawie odrębnych przepi-
sów są obowiązane do opracowywania i realizacji
strategii w zakresie polityki społecznej, obejmującej
w szczególności programy pomocy społecznej, polity-
ki prorodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, progra-
my profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholo-
wych, narkomanii oraz edukacji publicznej.
4. W realizacji zadań Programu mogą również
uczestniczyć podmioty, które prowadzą działalność
umożliwiającą podejmowanie zadań wynikających
z Harmonogramu lub prowadzenia akcji wspierają-
cych realizację Programu.
§ 6. 1. Podmioty obowiązane do realizacji Progra-
mu opracowują, na podstawie Harmonogramu, szcze-
gółowe harmonogramy roczne realizacji zadań Pro-
gramu, zwane dalej „harmonogramami rocznymi”,
na rok następny, które przekazują Koordynatorowi
w terminie do dnia 15 października.
2. Koordynator sporządza w formie zbiorczej har-
monogramy roczne i przedkłada je ministrowi właści-
wemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia, w terminie
do dnia 15 listopada.
§ 7. 1. Podmioty obowiązane do realizacji Progra-
mu przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia, w terminie do dnia 15 kwietnia, roczne
sprawozdanie z wykonania zadań objętych harmono-
gramami rocznymi.
2. Koordynator sporządza w formie zbiorczej rocz-
ne sprawozdanie z realizacji zadań objętych harmono-
gramami rocznymi i przedkłada je ministrowi właści-
wemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia, w terminie
do dnia 15 maja.
§ 8. 1. Podmioty obowiązane do realizacji Progra-
mu przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia, w terminie do dnia 15 kwietnia, sprawo-
zdanie z wykonania zadań objętych Harmonogramem
wraz z podsumowaniem tego okresu.
2. Koordynator sporządza w formie zbiorczej
sprawozdanie z wykonania zadań objętych Harmono-
gramem wraz z podsumowaniem tego okresu i przed-
kłada je ministrowi właściwemu do spraw zdrowia,
w terminie do dnia 15 maja.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, mini-
ster właściwy do spraw zdrowia przedkłada do za-
twierdzenia Radzie Ministrów.
§ 9. 1. Podmioty, o których mowa w § 5 ust. 2—4,
powołują, na czas obowiązywania Harmonogramu,
Zespoły do spraw realizacji Programu, zwane dalej
„Zespołami”, w celu zintegrowania realizacji zadań
określonych w Harmonogramie.
2. Zespoły koordynują, na terenie województwa,
działania wynikające z harmonogramów rocznych
oraz współpracują w tym zakresie z Koordynatorem.
3. Zespoły są powoływane nie później niż na
3 miesiące przed opracowaniem pierwszych harmo-
nogramów rocznych.
§ 10. 1. System monitorowania realizacji Progra-
mu służy do pozyskiwania danych od podmiotów rea-
lizujących Program w zakresie obszarów określonych
w § 1 ust. 2.
2. System monitorowania, o którym mowa
w ust. 1, obejmuje w szczególności informacje o:
1) podmiotach obowiązanych do realizacji Programu
oraz uczestniczących w jego realizacji;
2) realizowanych zadaniach (zakresie finansowania,
terminie realizacji oraz ich zasięgu);
3) działaniach skierowanych do określonej grupy od-
biorców;
4) spójności z innymi ustawowymi programami.
3. Wszystkie podmioty biorące udział w realizacji
Programu są obowiązane do wprowadzania do syste-
mu monitorowania informacji, o których mowa
w ust. 2.
4. Podmioty biorące udział w realizacji Programu
wprowadzają do systemu monitorowania:
Dziennik Ustaw Nr 44
— 2924 —
Poz. 227
1) harmonogramy roczne, o których mowa w § 6
ust. 1;
2) sprawozdania, o których mowa w § 7 ust. 1.
5. Dostęp do systemu monitorowania następuje
po uzyskaniu od Koordynatora indywidualnego hasła
dostępu.
6. System monitorowania prowadzi Koordynator.
§ 11. Na podstawie dotychczasowych przepisów
są realizowane zadania wynikające z „Harmonogramu
realizacji Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Za-
pobiegania Zakażeniom HIV opracowanego na lata
2007—2011” oraz sporządzane i przedkładane
sprawozdania wynikające z tego Harmonogramu.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Prezes Rady Ministrów:
D. Tusk
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządze-
niem Rady Ministrów z dnia 13 września 2005 r. w spra-
wie Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Zapobiegania
Zakażeniom HIV (Dz. U. Nr 189, poz. 1590), które traci moc
z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na
podstawie art. 68 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapo-
bieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u lu-
dzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz
z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 257, poz. 1723).
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 15 lutego 2011 r. (poz. 227)
CELE OGÓLNE I CELE SZCZEGÓŁOWE W RAMACH OBSZARÓW REALIZACJI KRAJOWEGO PROGRAMU
ZAPOBIEGANIA ZAKAŻENIOM HIV I ZWALCZANIA AIDS
Lp.
1
I
OBSZARY
2
CELE OGÓLNE
3
CELE SZCZEGÓŁOWE
4
rozprze- a) wzrost poziomu wiedzy na te-
Zapobieganie zakażeniom HIV wśród
1. ograniczenie
mat HIV/AIDS u ogółu społe-
strzeniania się zakażeń
ogółu społeczeństwa (profilaktyka
czeństwa oraz zmiany postaw,
HIV
pierwszorzędowa)
ze szczególnym uwzględnie-
niem odpowiedzialności za
własne zdrowie i życie
b) rozwój i wzmocnienie bazy
szkoleniowo-edukacyjnej, skie-
rowanej do różnych grup spo-
łecznych i zawodowych
2. zapewnienie odpowied- a) poszerzenie oferty informacyj-
nej dostosowanej do potrzeb
niego dostępu do infor-
indywidualnego odbiorcy
macji, edukacji i usług
w zakresie profilaktyki
b) usprawnienie opieki nad kobie-
HIV/AIDS
tami w wieku prokreacyjnym
i w ciąży
c) zwiększenie dostępności do
anonimowego i bezpłatnego te-
stowania w kierunku HIV
d) zwiększenie i integracja działań
mających na celu zapobieganie
HIV i innym chorobom przeno-
szonym drogą płciową
3. aktualizacja obowiązują- a) dostosowanie aktualnie obo-
wiązującego stanu prawnego
cego stanu prawnego
w zakresie HIV/AIDS do przyję-
w zakresie HIV/AIDS
tych przez Polskę zobowiązań
wspólnotowych i międzynaro-
dowych
b) podejmowanie inicjatyw legis-
lacyjnych zmierzających do
stworzenia lub uaktualnienia
przepisów prawnych w zakre-
sie HIV/AIDS
Dziennik Ustaw Nr 44
— 2925 —
Poz. 227
1
II
2
3
4
rozprze- a) wzrost poziomu wiedzy na te-
Zapobieganie zakażeniom HIV wśród
1. ograniczenie
mat HIV/AIDS w celu zmniej-
strzeniania się zakażeń
osób o zwiększonym poziomie za-
szenia poziomu zachowań ryzy-
HIV
chowań ryzykownych (profilaktyka
kownych
drugorzędowa)
2. rozbudowa sieci punk- a) poprawa jakości i dostępności
do diagnostyki zakażeń HIV dla
tów konsultacyjno-diag-
osób narażonych na zakażenie
nostycznych wykonują-
HIV
cych anonimowe i bez-
płatne testy w kierunku
HIV połączone z porad- b) usprawnienie zbierania danych
epidemiologicznych o drogach
nictwem
okołotesto-
szerzenia się zakażeń HIV, za-
wym
chowaniach ryzykownych
3. zapewnienie odpowied- a) poszerzenie oferty informacyj-
nej i edukacyjnej dostosowanej
niego dostępu do infor-
do potrzeb indywidualnego od-
macji, edukacji i usług
biorcy
w zakresie profilaktyki
HIV/AIDS
b) wspieranie działań z zakresu
redukcji szkód zdrowotnych
III
Wsparcie i opieka zdrowotna dla
1. poprawa jakości życia a) poprawa jakości życia i funkcjo-
nowania osób żyjących z HIV/
w sferze psychospołecz-
osób zakażonych HIV i chorych na
AIDS, ich rodzin i bliskich
nej osób zakażonych
AIDS (profilaktyka trzeciorzędowa)
HIV i chorych na AIDS,
b) zwiększenie poziomu akcepta-
ich rodzin i bliskich
cji społecznej wobec osób żyją-
cych z HIV/AIDS, ich rodzin
i bliskich
2. poprawa jakości i do- a) poprawa istniejącego systemu
opieki medycznej nad osobami
stępności do diagnosty-
żyjącymi z HIV/AIDS
ki oraz opieki zdrowot-
nej dla zakażonych HIV,
chorych na AIDS oraz b) usprawnienie systemu opieki
nad osobami, które uległy eks-
osób narażonych na za-
pozycji na zakażenie HIV
każenie HIV
3. zapobieganie
zakaże- a) usprawnienie opieki nad kobie-
niom wertykalnym
tami w wieku prokreacyjnym,
w ciąży i kobiet karmiących
piersią
b) usprawnienie systemu opieki
nad dziećmi żyjącymi z HIV/
AIDS oraz urodzonymi przez
matki żyjące z HIV
IV
Współpraca międzynarodowa
rozwój współpracy mię- a) poszerzenie współpracy mię-
dzynarodowej
dzynarodowej w zakresie HIV/
AIDS
b) aktywizacja
udziału
Polski
w planowaniu, tworzeniu i ko-
ordynowaniu polityki między-
narodowej w zakresie HIV/
AIDS
c) aktywizacja
udziału
Polski
w pracach instytucji i organiza-
cji międzynarodowych
d) poszerzenie współpracy mię-
dzynarodowej na rzecz popra-
wy jakości życia osób zakażo-
nych HIV/AIDS, ich rodzin i bli-
skich
Dziennik Ustaw Nr 44
— 2926 —
Poz. 227
1
V
Monitoring
2
3
4
usprawnienie monitoro- a) usprawnienie nadzoru epide-
miologicznego nad wykrywal-
wania sytuacji epidemio-
nością zakażeń HIV, zachoro-
logicznej oraz działań i za-
walnością na AIDS i umieral-
dań w zakresie HIV/AIDS
nością osób żyjących z HIV/
AIDS oraz innymi chorobami
przenoszonymi drogą płciową,
w tym ujednolicenie systemu
zgłoszeń
b) usprawnienie nadzoru dotyczą-
cego działań i zadań w zakresie
HIV/AIDS
c) wsparcie informacyjne realiza-
cji Programu Zapobiegania HIV/
AIDS
d) wsparcie informacyjne realiza-
cji leczenia antyretrowirusowe-
go
Zgłoś jeśli naruszono regulamin