Strategia przeszukiwania baz danych.docx

(14 KB) Pobierz

EBN W PRAKTYCE     ćwiczenia     22.04.2013r.

 

Strategia przeszukiwania baz danych:

·         Dobrym nawykiem jest przeszukiwanie dwóch źródeł (baz danych), np. CINAHL i Cochrane Library lub Pub Med. Clinical Queries i CINAHL

·         Dla szybkiego wyszukiwanie, którego celem jest przegląd systematyczny literatury związany z pytaniem PICO, wystarczy gdy uzyskamy ok. 20 wyników wyszukiwania i dokonamy błyskawicznej oceny krytycznej zebranych badań pod kątem wiarygodności, konsekwentnego prowadzenia badań i przydatności rezultatów badań dla naszego pacjenta

·         W tym celu możemy skorzystać z wyszukiwania zaawansowanego PubMed

·         Chcąc przeszukać bazy danych musimy w naszym pytaniu klinicznym odnaleźć słowa kluczowe dla każdej części pytania PICO

·         Warto pomyśleć też o synonimach

·         Pomocne jest tez wyszukiwanie badan przy użyciu kontrolowanego słownictwa polecanego przez źródło, które przeszukujemy, np. MeSH dla PubMed

·         Jeśli dokonujemy porównania działania z interwencją lub środkiem alternatywnym wyszukiwanie należy zacząć od kluczowych słów tych dwóch grup

·         Zaczynamy przeszukiwanie od pojedynczych wyrazów, aby stopniowo zawęzić wyniki do najistotniejszych badań dla postawionego pytania: można ułożyć kombinację wyrazów części I (interwencje) i części C (porównanie) z częścią O (punkty końcowe)

·         Aby wyniki wyszukiwania były odpowiednie dla konkretnie postawionego pytania stosujemy logikę Bodean (AND OR NOT); jeśli źródło udostępnia filtry rezultatów przeszukiwania- wykorzystujemy je

Elementy opracowania naukowego:

·         Abstrakt- streszczenie

·         Wstęp- tło i przesłanki badania

·         Materiał i metody

·         Wyniki

·         Omówienie wyników- dyskusja

·         Wnioski

·         Piśmiennictwo

·         Odnośniki

·         Deklaracje dotyczące środków finansowych i konfliktu interesów

Elementy abstraktu:

·         Wstęp- kontekst lub tło badania

·         Cel badania

·         Materiały i metody- podstawowe procedury (wybór przedmiotu/podmiotu badania, metody obserwacyjne lub analityczne)

·         Wyniki- główne rezultaty (podanie specyficznych rozmiarów itp.)

·         Wnioski

Hierarchia dowodu dla badań interwencyjnych:

Przegląd systematyczny lub metaanaliza

Poziom I

Synteza dowodu z wszystkich dobrych związanych z tematem badań randomizacyjnych z grupą kontrolną; przegląd systematyczny zawsze ma prymat nad metaanalizą; przegląd systematyczny może ale nie musi zawierać meta- syntezę

Badanie randomizacyjne z grupą kontrolną

Poziom II

Eksperyment, w którym uczestnicy posiadający zbliżone cechy demograficzne są losowo przydzieleni do grupy klinicznej i badawczej

Badanie kontrolne bez randomizacji

Poziom III

 

Badanie kliniczno- kontrolne lub kohortowe

Poziom IV

Badanie kliniczno- kontrolne: porównanie osobników ze schorzeniem lub przypadłością, z tymi, którzy ich nie mają by określić pewne własności determinujące dane schorzenie

Badanie kohortowe: obserwacja w celu ustalenia rezultatu

Przegląd systematyczny badań jakościowych lub opisowych (meta- synteza)

Poziom V

 

Badanie jakościowe/opisowe

Poziom VI

 

Opinie lub konsensus

Poziom VII

Autorytatywne opinie komisji ekspertów

 

Hierarchia prac przeglądowych:

Przegląd systematyczny

Podsumowanie literatury badawczej (ilościowa i jakościowa)

Metaanaliza

Technika badawcza- syntezuje i analizuje ilościowy dowód naukowy

Przegląd systematyczny badań jakościowych (meta synteza)

Technika badawcza- syntezuje i analizuje jakościowy dowód naukowy

 

Poziom dowodu może zostać zredukowany na podstawie:

·         Słabej jakości badania

·         Niedokładności

·         PICO badania nie pasują do PICO w pytaniu

·         Brak spójności między badaniami

·         Dlatego, że absolutna wielkość efektu jest niska

Uproszczone stopniowanie rekomendacji zaleceń opartych na najlepszym aktualnym dowodzie:

Poziom A

Dobry dowód, że korzyści interwencji wyraźnie przeważają nad ryzykiem

Poziom B

Dostateczny dowód że korzyści interwencji przeważają nad ryzykiem

Poziom C

Równowaga między korzyściami a ryzykiem; weź pod uwagę konkretnego pacjenta

Poziom D

Ryzyko interwencji zdecydowanie przeważa nad korzyścią

Gdzie szukamy odpowiedzi na pytanie klinicznie istotne?

·         PubMed

·         CDSR

·         Cochrane

·         Mp Online

·         EBSCO

Zgłoś jeśli naruszono regulamin