Poligon 2008-01(1).pdf

(66157 KB) Pobierz
'I
.
I I
I
.
II
I
.
I.
I
I I
1.1
I I
I
I
I
.
III
II
III.
I
I I
I I
II
I
I
II
I
II
II
II
I
'
I
.
I
"
I
I
I
..
I
.
I
I
I,
II
l.
II
"
I I
.
II
ł
.
II
wnUD1erze
STYCZEŃ/MARZEC
2DDB
D
rodzy Czytel
n icy
!
C
h cąc n
a
drob
i ć o
późn ie nie,
kt
óre
powsta
ł
o
w
pr
acach
red
akcy jnych
p
rzy ko
lejny
m numerze .Poli
gonu"
pod
j ęl i
śm
y
d
ecyzj ę
o
ni
e wy
dawa ni u
czwartego
num
eru
kwartaln
ika
w roku 2007
.
C
i
z
\'V'
którzy
o
p łaci li p
ren umeratę
kwart
aln ika
na
rok 2007,
nu
m er 1/2008
otrzymają
w jej ramach.
\'V'wypadku
as,
wszelk
ich
ni
ej as
n ośc i
, zw
ł aszcza
do
tyczących
pr
enumerat y,
prosimy
o
kontakt
z
d
z i ałem
dystry
b ucj i
i reklamacji
(
Krzysz to f Za
lewski
.
022 8
70
2
1
99.
e-
ma il: kz@mag
n u m-x.p l).
N
a
ł
am a
ch
naszego
kwartalnika
sta
ramy
s
w
co
raz
w
kszy m
sto
p n iu
p
o
r u
sza ć
te
m
at y,
kt
óre
d
otych czas
był
y
m
ał o
znane
szerszem
u
gro
nu
C
zytel -
ni
kó w.
Publ
iku jern y,
po raz p
ier
wszy
w
Pol
sce,
p
i
e
r
ws z ą część
o
p rac owa n ia
d
o t
yczą ce go
sow
iec k ic h
ta
ktycznyc h
syste
m
ów
raki
e
towych.
A
utor
om
ów i
ł
w
nim
ge
n
ezę
pr
ac
b
ad awczych oraz
p
ier wsze
sys
te
m
y rakietowe, k
tóre
w
es z
ł
y
d
o
s
ł uż
by
li
n io
we
j
w
lat
ach 50 .. w ty
m
te
p
rzysto so wan e
do
pr
zenoszen
ia
głowic j
ądrowyc
h
. C
h
c i
el i byś
my także
zw
róc ić
u
wagę
na
mater
i
a
ł
o zd
o
by
tyc h pl7.ez
Sow
ietów
pod
St.iszowc
m
Królewskich Tygrysac
h
.
M
at eri ał
ten
zaw
iera tekst rap
o rtu
z
pr
ób
cw
łgu
prowad
zo
nych
pr
zez spec
jalistó
w
so
w
iec
kich
i
pr
zed staw
ia
wiel
e
n
iezw
ykle
i
nte
resuj ących
inform
ac ji.
W
jedn
ym z
ko
lejn
ych
num
er
ó w
"
Po ligo n u"
o
p ub liku jemy
m
a t
eri
d
otycz
ą cy
sta
rc ia pod
Staszowe
m
i
oko
li
czno ś ci
zd
o
byc
ia
naj
no
wszych
w
ówczax
ni
emi
ecki
ch cw
lgó
w. N
iez m ie rn ie
int
e resu j ą
c y
jest takl.e
m
at
eri
°
p
ierwszym po
wo
jen nym
pol
sk im c
i:]gn
iku
.my
lc
rvjs k
im
dla
Wo
jska Po
lskiego
.
Pub
likuj
cm
y
n
iezn
an
e
d
o t ąd zdj
ęc
ia
lego
poj
azd
u
oraz
jego rysu
nki .
M
arn y
n
ad zi
ej ę
, że
ten
p
ion ie rski m
at eri a
I
zaciekaw
i
wszys
tk ich. któ
rzy
int
ere-
s
u
s
i
ę
t
echnik ą
i uzb
ro jeni
em
Wo
jska Pol
skiego
.
Z o
kazji
Nowego
Ro
ku
2008
sk
łada
my
naszym
Czyteln
iko m
scrdccvnc
żyCl.cn
ia
zdrowia i
po
myśln ośc i .
Nt'd"
~'(j"
Sławomir D
rążkiewicz
CIĄGNIK
ARTYLERYJSKI
SG
-10
3
-S
Mariusz Skotnicki
NIEMIECKIE MIOTACZE OGNIA
1935-45
Hubert Królikowski
7-'14
82. DYWIZJA POWIETRZNODESANTOWA CZ. I
\X
lipcu 1942
r.
82.
Dywi
zja
Piech
ory
rozpoczę
ła
przygot
owan ia do
l
przckszralccn
ia w
dywi
zj ę
powi
etrzn od esantową.
15
sierp
nia 194
2
r.
jednostka
została
prze
m ianowan
a
na
82.
Dywizję
l
'owicu vnodcsa n r
o w ą .
Mariusz Skotnick
i
OPANCERZONY POJAZD GASIENICOWY
SD.KFZ. 304
SPRINGER
'15-2
0
Zbigniew Wawer
BITWA O MONTE CASSINO
2'1 -3'1
Michał
Sit
arski·
Bart
osz
Szołucha
Andrzej
Kińs
ki
TYGRYS B SPOD STASZOWA
\YI
wy
niku n
iefo rt u nn ego kontrata
ku
11-
14
sier
p nia 1944 r.
po
d
Sraszowern
Nie
mcy
utracili bezpow
rotnie
sześć
najnowszych
czołgów
Tiger
II.
Na
jce n n iejszą
zdo
byczą był
y
t
rzy wozy
por
zu con e
pr
zez
załogi
w sta
nie nieuszkod
zon ym .
UMUNDUROWANIE ZIMOWE
,
SIl:. ZBROJNYCH
STANOW ZJEDNOCZONYCH
ECWCS I, II ORAZ APECS
SS-67
Zbigniew
Czekała
RADARY KOHERENTNE LAT 80.
RADARY DO WYKRYWANIA
CELOW NISKO
LECĄCYCH
83-92
Alieksandr Karpienko
P
rzemysła w
Skulski
TAKTYCZNE SYSTEMY RAKIETOWE
WOJSK
LĄDOWYCH
ZSRS CZ. I
Prace nad
ni
ek
i
e
rowan
ą
ra
k i et
ą
t
ak t
yczn
ą
z
g
ł
ow i q
j
ądro
w
ą
zo
-
s
r
a
ły
oficjalnie
p
o
d j ęt
e
w ZS
RS
26 sierp
n
ia
19
54
r.
Opraco
wa
na
TANKOVY DEN W LESANACH
ss-ss
RECENZJE
2
w ram
ac
h tego
zad
a
n ia
raki
et a
.'l
R 1
Mars
był
a
p
rzezn
aczon
a
dl
a
zastoso
wa nia
w
taktycznej
srrc
fic
d
z
ia lań
bojowych
,
1. Batalion Szturmowy
Samochody
cięiarowe
URSUS 1928-1930
Istorija
sowiełskowo
bronieawtomoblla 1925-1945
H
ubert
Królikowski
Wydawca Fundacja
Po
lo n ia Militaria
208 stron,
zdjęcia
Na
taki
e
ks
iążk i
czeka
s
z
n
iecie rpli -
wością
.
"
l . Bat
alion
Szturmowy"
to
m
oim
zd
aniem
najważn
iejsza
po
zycja wydaw
nicza
w
tym roku
dotycząca
historii naszej armii
po Il wojni
e
świa
towej.
Autor omawia w ni
ej
wiele asp
ektów z
d
ziejów
tytu
łow
ej
jedno-
stki.
S
ą
wi
ęc
o
p isane pr
zemian y stru
ktury
o
rgan izacy jne j,
wy
posaże n ie,
staw
iane
za-
dani
a,
zasad
y
nab
oru
żo
ł nie rzy,
szko
lenie
oraz
ud
zial w
ćw
icze n iac h
i
różn
ego
typu
d
zialaniach . Co
ważn
e ,
pozn
ajem
y
w
sk
ró-
cie
hi
s to ri ę
rozwoju
jednostek
roz
poz naw-
czo-dywe
rsy jnyc h naszej armii przed po
-
wstani
em
batali
onu
.
Ksi
ążka
ma bez
wątpieni
a
olbrzymią
war-
tość
n
a u kową .
Autor powoluje
s
i
ę
na doku-
m
enty
archiwalne
dotyczące
opisywan
ych
jednostek, ich kroniki oraz relacje i wspo-
mn
ien ia
żo
l n ierzy.
C
iekawy jest bogaty
ze-
st
aw
z
djęć , prezentujących
lud
zi
i
s
p rzę t,
przede wszystkim
w
czasie inten
sywnego
szko
lenia. Bez
wątpieni
a
dl
a w
ielu
czytel
n i-
ków
int
ere sują cy
będ
zie
rozd
zi ał
p
o świ ę­
co
ny
d
ziałaniom
pododd
zi a
łów
jednost-
ki w
Cz
ec h os ło wa cj i
w 1968
L,
a
tak
że
w kraju przed i po wprowadzeniu
stan
u
wo
-
Jennego.
Szkod
a
tylko
,
że
odbiór tej
wa
rtoś c i o­
wej poz
ycji
burzy nie najl
ep szy sklad
tech-
niczn
y
or
az
brak dobrej korek
ty.
Przez ni
e-
któ
re fragm
en ty,
zw
laszcza
sp
isa ne rel
acj e
żo
ł n ie rzy
czase
m bardzo trudn
o
p
rzebrn ą
ć .
(RoRo)
. - - - - - - - ,
Numer 1(8)
Andrzej G
lajzer
Wydawnictwo Grupa ZP
56 stron,
zdjęcia
Ksi
ązka
A
nd rzeja
G
lajzera, pomimo
że
tytuł
suge
ruje
i
ż
jest
to
publ
ikacja
poświ
ę­
Maksim
Kołomijec
j
auza,
Strategija KM, Eksmo, Moskwa 2007
384 stro
ny,
rysunki,
zdjęcia
Kolejn
a
publi
kacja
z
ser
ii
za
począ rkowa­
nej przez
t
ryl o gi ę
o sow
ieck ich
czo
lgac h lat
191
9-1 9 55 (pa
trz
o
mów ien ie
w
Poli
gon ie
1/2007),
ty
m razem
po
świ ęcon a
jest
samo-
chodo
m pancern
ym
.
O
ile jedn
ak
opraco
-
wanie M
.
Swirina bylo
z
u p e ł ną no
w o ś ci ą ,
to
książka
Kolomijca, au
tora
nie mniej reno-
mowan
ego , sta
no w i
w
wi
ę kszości
,
d
opaso-
wa
ny d
o
formuly
cy
klu
,
uuucri
al
zawartv
wc/dniej w trzech
broszura
ch
z serii "
Fro lllo-
waja
lllusrracija"
, wyda
nyc h
w latac
h
2()(J.).
2005
i
2007
.
W
w
iększo
ści
-
nowo
ści.]
jesl
bowiem,
w
ie
ńcząca
pracę,
część
o
samocho-
d
ach
pan
cern ych
II
.
Bynajm
n iej nie
umni
ejsza
to
wa
rtośc i ksi
ążki ,
w
kt
órej zn
a j-
dziemy
zw
i ęzł e,
syn
tetyczne
o
rn
ów
ien
ie d róg
roz
wo ju tej bardzo
waż
n e j
dla RK
KA ka-
tegorii pojazd
ów
pan
cern ych. Sa
moc ho dy
pan
cerne
zdo
by ły
so
b ie
w
Rosji,
a
potem
Rosji
Sowieck
iej
ogro
m ną p
opu la rn o
ść
na
fro
n rach
I
w
ś
i
woj
ny d
omowej,
n
ie
może
zatem
d
zi wi ć, że o
dgrywały du
że
znaczen
ie
w system
ie uzbrojenia
Arm
ii
Cze
rwo nej
rów-
ni
w kol
ejn ym 20-lec
iu. \XI
ks
żce
zna
j-
d
ziem y o
mó w ienie
wszystkich
taki
ch
poj
a-
zd
ów produkowan
ych
se
ryjn ie
o
d BA-
27
do BA-64
, a
także
najciekawszyc h p
rototy-
pów i konstru
kcji ekspe
ryme nt alnyc h , d
zial
sa
mo b ież nyc h
na
o
pa nce rzo nyc h podwo-
ziac
h
ko
łowyc h
i
ko
łowo-gąsie nicowyc h
.
Ws
zystko
zilus
trowa ne liczn
ymi
zd
jęciami
i
rys
u nkam i,
szkoda,
że
z rac
ji
k
iepskiego
papieru
m
ało
czyte
ln
ym
i.
(A
N)
Adres redakcji:
0.0.
I
co
na
sam
oc ho do m
c
ięża rowy m
pr
oduko-
wan
ym
w
zaklad
ach
Urs
us, ni
e og
ra nicza
s
tylko do opisu
tych
ż e
.
Autor
opisał
po-
czątki
zakladów U
rsus
gd
y jako
"Towarzy-
stwo
Ud
z i a łowe
Specy
jalne j Fabryki
Ann
a-
tur i M
ost ów
"
,
z
n a j d u jące
s
we
wsi
\Xlola
pod
Wa
rszawą
roz
poczęto p
rodu kcj ę
silni-
ków spalinowyc
h
a
n
astępn ie
"silników
prze-
woź
nyc h
dla
celów ro
lniczyc h"
czyli
lo
ko-
mobil
ów. Auto
r
I~ld
ba l
o
dobrej
j
a kości
iko-
n
ografi ę,
w
w
ię kszośc i p
och od zącą
z
zakla-
d
ów U
rsus. Bard
zo
int
eresuj ą ce są zd
jęc ia
pierwszego
se
ry jneg o
c
i,]g n ika rolniczego
wyprodukowan
ego
w 1922
r.,
a
wykonan
e
w
...
1968
r.
gdy
poja
zd
ten
by
ł
nadal wyko-
rzystywa
ny do prac polowych przez
swojego
a
ś
ci ci el a
,
W
części o
p is ujące j p
rodukcj ę
samocho
dó w
U
rsus
A o
p ublikowa ne
zosta-
ły
orygina
lne
rysunk
i kon
strukcyjn e wszy-
stkic
h
w
a żn i e j s
z
ych
podzesp
ol ów. Szcze
-
lo wo om
ó wi on e
zos
ta ły
z
m ia ny jakie
wprowad
zon o
w kon
strukcji sa
moc ho d u
SI'A Polonia, kt
ór ego
licencja
p
oslu żyla
do
u
ru
ch
o m ie n ia
se
ry jne j prod
uk
cji
samo-
chodów
c
ięża rowyc h
w Polsce
,
Pozycja ta jest
c
iekawy m pr
zyczynk
iem
d
o
historii polskiej mo
toryzacji w o
kresie
mi
ędzywojenn ym.
M
am
n
ad zi ej ę,
że
wk
ró t-
ce o
trzy m a my
ko
lejne
o
praco wa n ia d
or y-
cz
ące
innych
samoc
ho dó w produkowan
ych
(Z
L)
seryjnie
w Pol
sce.
Wydawca:
redakłor
_._--_._--
---_._-
_
--
- -
-
.
.
_~
S
ryoeń
-
M
a
rzec
2008
RedakEJII
Zbigniew
Lalak
-
naczelny
Magnu
m-X Sp.
l
INnEJ(
210455
ISSN 1895-3344
c
, ""
14.50
PLN
(VAT
0%)
Nakład
:
e-mail:
1.1G~
m :lg n u l11
.x
.
p l
ul.
G
rochowska
506/
3
10.
03-840
Warszawa
h
ttp ://\\'Ww.m agn ulll-x.pl
Mariusz
Skornicki
-
zast
red.
naczelnego
,
e-
mail: ms@magnum.
x.pl
ul. G
rochowska
30G/31O
pok.
206.
05-840
\X'arsZ<lwa.
tel:
(022) 810
74
~
8 .
(022) S70
2
1
99
(
~
-
I
(,''' )
fax:
(02
2) 8
10 90
79.
e-mail:
po
ligon
G
bfnag
n um
-x.pl
Korekła
:
Cezary Szoszkicwicz
-
prezes
zarządu
c-ma
il: Cls@ma
gnum -x.p
l
Współpracownicy
:
And
rzej
Kinski
8
500
egzemplarz
y
Monika DoIO\
.l'
.
zespól
redakcyjny,
.
e-mail:
ak@lmagnum-x.pl
JAn
Rurkiewicz, Przemysla..... Kucia.
C1!tXJ(,..~IO" ,o,łAl
;NUM
·X.
W''''plk'' ....
~
.....
"'''I'Tn...
nr
,,,.h.
_
PrlI;.Jrok.lu.'l'it..-an
ic.
T"""irl~n
;"
w
j.okiql<olw>dl
fUnn..,
bec~ ~gudr "'l.t-~y
Marcin R.
Ka
źrn
ierczak
-
prepress
Robert Roch
owicz
,
Mi
rcsłav
..'
Z
ien raracwski.
Przemysł
aw
ubtunio"."
M~'n"'k'_
n;"l..
~;tl-h
~
http
://ww,,
v.
drp
srudio.net
Boguszewski. Marcin
I
I. O
ch num.
odpovooc.Uuln"....
u
r
.&ni...
0J"Ul'<'
wvr.owr...,
.ckum
op....d......
~m"',,1o... 'ł""'_.-
,y....
I~
••
.l.łWIot.ili..,
J"}......
onymi"l"no.un'
h
rni.lkcj.&
n...
1'II'f:IL.I.
Rn1Ikq.1n..,,..........
I
I
Sławomir
Dr
żkiewicz
TECHNIKA I UZBROJENIE
Historia polskiego
przemysłu
obronnego w okresie powojennego 50-lecia
nadal kryje wiele tajemnic. Od pierwszego numeru Poligonu staramy
si
ę
je
odkrywać publikując choćby
cyl<l o h
istorii
polskiej radiolokacji.
,
Tym razem prezentujemy niemal
zupełnie
nieznany pojazd wojskowy,
opisu którego na
próżno szukać
w
ogólnodostępnych
opracowaniach
dotyczących
dziejów polskiej motoryzacji
-
półgąsienicowy ciągnik
arty-
leryjski SG-l
O.
1'0
z
a k o
ńcze
n
i u
W
lu
ty m 19
49
L
MO
N
z
leci ł
Cl~
K
-S
opra
cowani c
do
kumenta cji
tcchni
czn cj
c
i;lg n ika
p
ó
ł
g;l si cni cow cgo .
któ
rcgo bra
k
b
siln
ic
o
dcz uw a ny w jcdnost
ka ch a
rty
-
Icrii
. \V
w
rca m i takicgo
po
jazd u
był
y
:
ni
c-
mi
ccki Opel
Maulticr
o
raz
sow
ieckie
Z
iS-42
i GA
Z
-60
.
Zgod
n
ic
z za
lozc
n i.uu i, konstrukcja
c
­
g
n ika
p
ó
l
gą si eni cowego
m
ia ła
wykorzysta
ć
zes
p
o
ły
i ele
m
enty sa
moc ho d u
c
i
ę
ż
a ro we
­
go Star 20
.
Do w
yko
nania
p
rzed p roroty-
pu
c
iągnika
wyko
rzy
stano
jed
en
z
pro
to
-
typ
ó w Stara 20.
C
ele m
p
rzyspi eszenia
pr
ac
zasto
sow a
n
o
w
ózek
gąs
ie n icowy
od sa
mo-
chod
u
O
pe l
Mnulticr
.
Pr
zebudo
wa
,
t
rw a-
jąca
po
n ad
p
ó
ł
rok
u,
m
iała
c
ha
rak te
r
rzc-
mi
e
ślni
c
zy,
Z
rczy g no w a no
z
przygotowa-
ni
a
dok
ume nra
cji
w
a rszt arowc
j.
o
grani
-
czono
s
do przcprowad
zenia
wst
ępn ych
ob
li
cze
ń ,
a
prototyp
y
w
yko
nano
na pod
-
sraw
ic
sz
k iców
s
p
o rzą dza nych b
czpo
śrc ­
dnio w war
sztatach
prototypowni
. l'
rzysto
-
sowanic
Sta
ra
20
polega
ł
o
na
przesuni
ę ciu
tylncgo mo
st
u d
o przodu
(
ja k
n
ajbli żcj
skrzy
n i
bieg
ów),
wmont
owa
niu
k
ól
nnp
ę
­
d
zających gąs
ie n ice
w mi
ejsc e
w
194s
L
d
z
iu lu
ń
wo
-
jenn
ych ,
tak W
oj sk o
Pol
sk
ie, jak i
gos
p o-
darka narodowa
c
ie rp i a ł y
na dotkliwy brak
pojazdów
sam
ochod ów, zarówno szosowych
jak i terenowych
.
Dostawy samochodów
zc
Zw
i ąz k
u
Sowieckiego n
ie
by
ły
wy
starcza-
jące
i
wymagały
ś
ro dków.
W latach 1946-
47
uruchomiono
m
on to wn ie
(w
Soku Ku-
jawskim
, G
low n
ie,
Kaliszu, Gorzowie Wiel-
kopo
lskim
i
inn
ych ),
które w ram
ac
h
ak
cji
UN
RA
s
k łada ły
sam
ochody
c
ięża rowe ró
ż­
nych
typów.
Te
ź
ród ła
dostaw
by
ły
nie ty
lko
ni
ew ys tarc zaj
ą
c e ,
a
le
r
ówni cż
ni
cpew
n
e.
D
od atkowym
p
rob
lemem
było
zao
pa trzc-
nie w
częśc
i
i
m
at eriał y
e
ksp loatacy jne bo-
ga
te j
ga
my typów i mode
li
sa
m oc h o dów
znaj
d u jącyc h
s
za
rów n o w
wo
jsku , w po-
wstających przedsiębiorstwach
państwowych
.
lu
tym 1948
r.
do
H
ut
y
Ludwików w Kic
l-
cach
, celem
za
b ud
o wy
nad
w ozia . Gorowy
proto
typ p
odda no
b
ad
a n io m
d
ro go w ym .
W czerwcu
poj
azd
d
emo nst ro w an o
d
yr ek -
cj
i Ce
ntra
lnego
Z
jcd noczc n ia
P
rzem
y s
łu
W
M
oto ryzacyjn ego
i p
rzed stawi cielom
Mi
n i-
sters
twa
Przemysłu
i H
andlu.
W
sie
rp n iu
przekaza
no d
o
Hu
ty Lu
dw ik
ów
n
a st ę pn
c
d
w a
p
o d w o
z
ia do
za
b
u
d o wy.
Ko
m isja
kwa
lifika
cy
jna
postanowi
la
p
rze-
kaza
ć
dok
u me ntację
ko
nstruk
cyj
n
ą
(po
na-
n
iesien iu
w CBK-S
n
i
czbęd
n
yc
h
po
prawek)
w
ra
z z
tr
zem a
prototyp
am
i
do
z
a k
ładó
w
w Sta
rachowi
cac
h
.
Pie
rw
sze
cię
ża
rówki
Star 20
(w
19
48
L
L
19
4 8
wykonano
10
egz.)
był
y
pod
stawą
d
alszego
ro
zwoju
samoc
hod
ów
c
ięża rowyc
h
ś
re d
­
n
iej
ładowno
śc
i.
Takżc
M
in iste rstwo
Obrony
arodowej
k
ól
nap
ęd o­
jak i pr
ywatnych
rękach.
Ówczesn
y
minister
p
rzemysłu
H
ila ry
Min
c,
w kwiet
n iu
1946
L,
wydał
za
rządz
ę
­
ni
e
o
ro
z
poczęciu
prac
prowadzącyc
h
do
u
ruch om ienia prod
ukcji
seryjne
j pol
sk ie-
go samochod
u
cięża
rowego.
Jego d
okumcn
-
rację tec
h nicz ną
o
p racowano
w Ce
n tra l-
nym Biu
rze Ko
nst ru kcyjnym nr
S (C
E K-S)
w
Ł
o d zi.
W
p
aźd zi erni ku
19
4
7
L
b
y
l
ju
ż
gotowy
pro
to typ siln
ika
S-40
,
wyko
na ny
w
Za
kła dz ie
Dośw
ia
dcza l n
y
m Przem
ys
łu
Motoryzac
yjnego
w Urs
usie
k
.
Wa
rszawy.
Go
rowe podwozic protot
ypu
przckazano
do
magało się
o
p racowa n ia na pot
rzeb
y
woj-
ska
sze
reg u
ty
pów p
oj azd ó w
tr
an sp orto
-
wyc
h.
W g
ru p ie
sa
mochodów
z
nala
z
ły
s
ko
łowe
c
żarówk
i
ś
re
d n i
e
j ład
o wn o ś c i
,
wyc
h
, za
mo n to wa n iu wó
zka
gąs
i
eni cowe­
go
,
p
rze dł u
że
n i u
tylnej
częś
ci
ra
m
y
samo-
c
ho d u,
przebu
dow ie
u
k ładu
sterowa
nia
h
amu lc a mi
ł n
ap ęd o w ych
ce
lem ha
-
m
o w ani a
g
ą s
ien ic
w t
rakcie
wyko
nywa n ia
sk
rę tu
.
zd
o
ln
e do
p
or
u
szan ia
s
w
trudn
ych
wa-
run
ka ch
d
rog
ow ych
i po bezdrozach
(cfc
k-
tern tcgo
za
po t rzc bowa n ia
b
y
ł
y
p
rototy-
p
o wy Sta
r
44 oraz
produkowan
y se
ry jn
ie
Sta
r
66
)
o
ra
z
c
iąg
n
ik i p
ół
g
ą s i cni c o w e
(p
ro
to
typy
SG
-
1O)
i
g
ąs
ie n icowe
(se
ry
jny
P
rzedro t o ry p . w
yko
na ny
w
Zak
ła
d
z
ic
D
o
świ
ad c
z
a
ln
y
m
w U
rs usie,
b
y
ł
gotowy
d
o
b
ad a
ń
we
wrze
ś
n
i
u
19
4 9
L
Pi
erwsze
Ma
zu r
D
-5 S0
p
o w
s
t ał
jcdn
a k do
p
ie
ro
C
Prototyp
ciąg
ni ka
SG-1D holuje
ob
ci ążon ą
przy-
czepę
w
d
rugicj
p
oł owi
e
lat
SO.)
.
podczas prób
zimowych.
Zdj
ęcie
wykonano
najprawdopodobniej
zi
1952/5
3 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin