NOWY
KOMENTARZ
BIBLIJNY
Zespół redakcyjny
ks. Antoni Paciorek (KUL) - przewodniczący
ks. Roman Bartnicki (UKSW), ks. Tadeusz Brzegowy (PAT),
ks. Antoni Tronina (KUL), |ks. Julian Warzecha (UKSW)]
KSIĘGA EZDRASZA KSIĘGA NEHEMIASZA
WSTĘP
PRZEKŁAD Z ORYGINAŁU KOMENTARZ
ks. Mirosław S. Wróbel
Doktor Nauk Biblijnych Ecole Bibliąue w Jerozolimie Profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
ŚWIĘTY PAWEŁ
Pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II
który umiłowaniem i znajomością Bożego natchnionego słowa
stał się dla nas i dla wielu
Nauczycielem i Przewodnikiem
na drodze odkrywania skarbów zawartych w Biblii
Autorzy serii i Wydawca
Od dwudziestu wieków Kościół wiernie podejmuje Chrystusowe wezwanie: „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu!" (Mk 16, 15). Czyni to na różne sposoby, w trosce, aby słowo Boże, które „trwa na wieki" (por. Iz 40, 8; 1 P 1, 23-25), rozszerzało się w świecie i rozsławiało (por. 2 Tes 3, 1).
To misyjne zadanie w sposób szczególny podejmują uczeni, którzy zgłębiają treść Objawienia z wiarą, a równocześnie w oparciu o głęboką wiedzę w różnorakich dziedzinach, od historii, archeologii i etnografii, poprzez hermeneutykę i językoznawstwo, do teologii biblijnej zapoczątkowanej przez Ojców Kościoła i nieustannie rozwijanej na przestrzeni wieków. Cieszę się, że polskie środowiska biblijne włączają się w ten nurt, podejmując inicjatywę opracowania nowej serii komentarzy do ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Ufam, że stanie się ona zachętą i pomocą do pełniejszej „zażyłości z Pismem Świętym" (por. DV 25) na ziemi polskiej.
Wiem, że inicjatywa ta jest w pewnym sensie kontynuacją prac zmarłych już Profesorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: Stanisława Łacha, Eugeniusza Dąbrowskiego, Feliksa Gryglewicza i tylu innych, którzy wnikliwą wiedzą i szczerą troską o integralność wiary dobrze zasłużyli się biblistyce w Polsce.
U progu tej nowej pracy całego środowiska bibłistów polskich pragnę przypomnieć to, co wielokrotnie mówiłem, że egzegeza jest taką dyscypliną nauki, która wymaga z jednej strony zastosowania właściwych jej metod badawczych nie związanych bezpośrednio z teologią, a z drugiej domaga się głębokiej wiary w Chrystusa, Syna Bożego, w którym Objawienie dokonało się w pełni. Wówczas studium Pisma Świętego nie jest tylko suchą analizą historyczną, literacką czy strukturalną tekstu, ale odkrywaniem najgłębszych treści, jakie dzięki natchnieniu Ducha Świętego zechciał Bóg przekazać człowiekowi. Jak mówiłem podczas spotkania z Papieską Komisją Teologiczną w 1991 roku, „Lud Boży potrzebuje takich egzegetów, którzy z jednej strony bardzo uczciwie będą wykonywać swą pracę naukową, z drugiej, nie zatrzymają się w połowie drogi, lecz przeciwnie, będą kontynuować swe wysiłki aż do pełnego ukazania skarbów światła i życia zawartych w świętych Pismach, tak aby pasterze i wierni mieli do nich łatwiejszy dostęp i obficiej korzystali z ich owoców" (11.04.1991).
Niech Chrystus, Słowo Boga, udziela światła Ducha Świętego, aby Jego natchnienie towarzyszyło zgłębianiu tajemnic Objawienia i było rękojmią przyszłych owoców w sercach tych, którzy korzystać będą z tego dzieła.
Autorom Nowego Komentarza Biblijnego, Czytelnikom, a także wydawnictwu Edycji Świętego Pawła z serca błogosławię.
Watykan, 11 lutego 2005 r.
OD ZESPOŁU REDAKCYJNEGO
Jeśli chcesz znaleźć źródło, musisz iść do góry... Gdzie jesteś, źródło?... Gdzie jesteś?...
Jan Paweł II, Tryptyk Rzymski
Prawie 50 lat temu środowisko biblistów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego zainicjowało wydawanie serii obszernych komentarzy do wszystkich ksiąg Pisma Świętego. Od tamtych czasów wiele zmieniło się zarówno w obszarze ogólnokościelnym, jak i w samej egzegezie. Do korzystnych zmian w obszarze ogólnokościelnym należy zaliczyć pojawienie się wielu doskonale przygotowanych teologów biblistów w różnych ośrodkach naukowych w Polsce. W samej natomiast egzegezie jesteśmy świadkami zaistnienia nowych kierunków, nowych metod i nowych prężnych ośrodków badawczych. Jest rzeczą oczywistą, że w takiej sytuacji opracowanie nowych komentarzy biblijnych stało się wymogiem chwili.
Niniejsza seria komentarzy, Nowy Komentarz Biblijny (NKB), jest owocem współpracy ośrodków lubelskiego, warszawskiego i krakowskiego, a także innych środowisk teologicznych w Polsce. Mając na uwadze szeroki krąg odbiorców - nie tylko biblistów i teologów, ale także innych uczestników procesu ewangelizacji -przygotowywane komentarze będą unikać nadmiernego przeciążenia szczegółami dla specjalistów. Z drugiej strony dołożymy starań, aby komentarze były metodycznie wszechstronne, uwzględniające filologię, analizę literacką, historię powstawania tekstu, tło historyczne i archeologiczne, teksty paralelne biblijne i pozabib-lijne. Poszczególne tomy odznaczać się będą podobnym układem, zachowując jednak charakter autorski.
Jako Zespół Redakcyjny, w imieniu Autorów oraz Wydawcy ośmieliliśmy się prosić Ojca Świętego Jana Pawła II o błogosławieństwo dla rozpoczętego dzieła, a także o pozwolenie na dedykowanie całej pracy Jego Osobie. Sądziliśmy, że będzie to odpowiedni sposób podkreślenia znamiennej „biblijności" całego Jego nauczania. Pragnęliśmy także gorąco, aby w rzędzie wielu naszych rodaków, wyrażających najgłębszą cześć dla Ojca Świętego, nie zabrakło biblistów polskich.
„Jeśli chcesz znaleźć źródło, musisz iść do góry...". Słowa Ojca Świętego niechaj wolno nam będzie odczytać także w ten sposób, że praca egzegety-bib-listy jest w pewnym sensie „drogą do góry": przynosi radość, ale i kosztuje sporo trudu. Wymaga trudu zwłaszcza wtedy, kiedy chce się ową drogę wyrównać i uczynić łatwiejszą dla innych. Otóż taka właśnie jest intencja Autorów niniejszej serii. Nie oznacza to, że trud wspinaczki będzie zupełnie obcy Czytelnikom. Ale nieobca będzie także - jak ufamy - radość z powodu przebywania w bliskości Źródła, „które jest" (por. Wj 3, 14).
W uroczystość Objawienia Pańskiego 2005 roku
OD AUTORA
W przyszłym roku minie 40 lat od ukazania się komentarza do Ksiąg Ezdrasza i Nehemiasza, którego autorem jest o. prof. dr hab. Hugolin Langkammer OFM {Księgi Ezdrasza-Nehemiasza. Wstęp - przekład z oryginału - komentarz - ekskur-sy, Poznań - Warszawa 1971). Komentarz ten, napisany z wielkim kunsztem literackim i egzegetycznym jako pierwsza tego rodzaju publikacja, służył całemu pokoleniu biblistów i wiernych w Polsce. Zrodziła się jednak potrzeba, aby napisać do tych ksiąg Nowy Komentarz Biblijny, który, opierając się na wcześniejszych badaniach, przedstawiłby nowe dyskusje i wyniki naukowe uczonych XXI wieku. Stało się to tym bardziej pilne w Polsce, gdyż aktualne wciąż pozostają słowa napisane przez autora w przedmowie do komentarza z 1971 roku: „Jakkolwiek ukazało się wiele komentarzy do innych ksiąg Starego Testamentu, nie możemy się niestety pochwalić szczególnymi opracowaniami ksiąg Ezdrasza i Nehemiasza". Zadania napisania tego dzieła podjąłem się na prośbę ks. prof. dr. hab. Antoniego Paciorka, przewodniczącego zespołu redakcyjnego Nowego Komentarza Biblijnego. Uczyniłem to z tym większą radością, że o. prof. Hugolin Langkammer jest moim Doktonater i w jakimś sensie niniejsza publikacja jest owocem i przedłużeniem jego zasługującej na podziw pracy naukowej. Bazując na wynikach swego Mistrza, które w wielu punktach pozostają wciąż aktualne, rozwijam zwłaszcza aspekt pastoralny i teologiczny. Tłumaczenie i krytykę tekstu opieram na nowym wydaniu krytycznym Biblia Hebraica Quinta (D. Marcus, Ezra and Nehemiah, Stuttgart 2006). W wielu miejscach komentarza odsyłam do najnowszych opracowań, dzięki którym możliwe jest uchwycenie współczesnej dyskusji na temat Ksiąg Ezdrasza i Nehemiasza. W tekście komentarza umieszczam siedem ekskursów, które pozwalają czytelnikowi na uzyskanie szerszej perspektywy w odniesieniu do komentowanych tekstów. W końcowej części przedstawiam główne tematy teologiczne Ksiąg Ezdrasza-Nehemiasza, które wskazują na ich wagę i znaczenie dla judaizmu i rodzącego się chrześcijaństwa. Bibliografia zawarta na końcu komentarza stara się zbierać najważniejsze i najnowsze opracowania w tym zakresie. Niniejszy Nowy Komentarz Biblijny do Ksiąg Ezdrasza i Nehemiasza pisany był w ramach projektu naukowego dofinansowanego przez Komitet Badań Naukowych. Kilkuletnia praca nad nim odbywała się w różnych ośrodkach naukowych (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet w Wiedniu, Ecole Bibliąue w Jerozolimie). Za przeczytanie manuskryptu, za pozytywne recenzje i za wszelkie merytoryczne sugestie, które uwzględniłem w końcowej redakcji tekstu pragnę podziękować ks. prof. dr. hab. Ryszardowi Rubinkiewiczowi oraz ks. prof. dr. hab. Antoniemu Troninie. Moje podziękowanie kieruję także do pana Krzysztofa Stopy za staranne przygotowanie tego dzieła do publikacji w Wydawnictwie Księży Paulistów. Wyrażam nadzieję, że
niniejsza pozycja będzie służyć w Polsce szerokiemu gronu czytelników (nie tylko biblistów) do głębszego poznania judaizmu okresu Drugiej Świątyni, w którego łonie rodzi się chrześcijaństwo.
Lublin - Jerozolima, 29 czerwca 2010 roku
w Uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła
WYKAZ SKRÓTÓW
1. Teksty źródłowe
BH
Biblia Hebrajska
BHK
Biblia Hebraica, wyd. R. Kittel, Stuttgart 1937, 19542
BHS
Biblia Hebraica Stuttgartensia, wyd. K. Elliger - W. Ru
dolph, Stuttgart 1967-1977
BJer
Biblia Jerozolimska
BP
Biblia Poznańska
BT
Biblia Tysiąclecia
Eth
Wersja etiopska
LXX
Septuaginta
LXXBA
Kodeksy majuskułowe: Watykański i Aleksandryjski
LXXmin
Kodeksy minuskułowe
Syr.
Przekład syryjski (Peszitta)
Tg. Jer. I
Targum Jeruszalmi I (Jerozolimski I)
Tg. Jer. II
Targum Jeruszalmi I (Jerozolimski II)
Tg.
Targum
Tg. Neof.
Targum Neofiti I
...
czes3