Kwiatkowski M - Psychologia.pdf

(1814 KB) Pobierz
Michał Kwiatkowski
Psychologia
Warszawa 2011
Politechnika Warszawska
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
Kierunek studiów "Edukacja techniczno informatyczna"
02-524 Warszawa, ul. Narbutta 84, tel. (22) 849 43 07, (22) 234 83 48
ipbmvr.simr.pw.edu.pl/spin/, e-mail: sto@simr.pw.edu.pl
Opiniodawca: prof. dr hab. Janusz GĘSICKI
Projekt okładki: Norbert SKUMIAŁ, Stefan TOMASZEK
Projekt układu graficznego tekstu: Grzegorz LINKIEWICZ
Skład tekstu: Janusz BONAROWSKI
Publikacja bezpłatna, przeznaczona dla studentów kierunku studiów
"Edukacja techniczno informatyczna"
Copyright © 2011 Politechnika Warszawska
Utwór w całości ani we fragmentach nie moŜe być powielany
ani rozpowszechniany za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych bez pisemnej zgody posiadacza praw
autorskich.
ISBN 83-89703-70-X
Druk i oprawa: Drukarnia Expol P. Rybiński, J. Dąbek Spółka Jawna,
87-800 Włocławek, ul. Brzeska 4
Spis treści
Wstęp...................................................................... 5
1. Historia psychologii
na tle najwaŜniejszych teorii............................. 7
1.1. Psychologia eksperymentalna Wilhelma Wundta ......... 8
1.2. Biologiczne aspekty funkcjonowania psychiki człowieka9
1.3. Behawioryzm .................................................................11
1.4. Psychologia postaci (Gestalt).........................................13
1.5. Psychoanaliza ................................................................14
1.6. Psychologia humanistyczna...........................................16
1.7. Psychologia stosowana...................................................18
2. Uczenie się poprzez warunkowanie ................ 21
2.1. Teoria uczenia się ..........................................................22
2.2. Warunkowanie klasyczne ..............................................23
2.3. Warunkowanie sprawcze ...............................................25
3. Rozumienie siebie............................................ 29
3.1. Konstrukt „JA”...............................................................30
3.2. Sposoby dochodzenia do wiedzy o sobie.........................31
4. Spostrzeganie społeczne ................................. 45
4.1. Istota spostrzegania społecznego...................................46
4.2.
Komunikacja niewerbalna
...............................................47
4.3. Wykrywanie kłamstwa ..................................................49
4.4. Ukryte teorie osobowości ...............................................51
4.5. Atrybucje ........................................................................52
5. Wpływ społeczny.............................................. 57
5.1. Charakterystyka wpływu społecznego ..........................58
5.2. Konformizm....................................................................60
5.3. RóŜnice indywidualne w uleganiu wpływowi społecznemu
.........................................................................................64
5.4. Sekwencyjne strategie wpływu......................................66
5.5. Teoria dysonansu poznawczego a wpływ społeczny ......68
6. Atrakcyjność interpersonalna .......................... 75
6.1. Kogo lubimy?..................................................................76
6.2. Teorie atrakcyjności interpersonalnej...........................78
6.3. Związki uczuciowe .........................................................79
6.4. Wymiana społeczna w związkach długotrwałych .........80
6.5. Rozpad związku .............................................................82
7. Stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja ........ 83
7.1. Stereotyp, uprzedzenie i dyskryminacja
w ujęciu teoretycznym.....................................................84
7.2. Źródła stereotypów i uprzedzeń.....................................85
7.3. Szczegółowa charakterystyka stereotypów ...................91
8. Inteligencja ...................................................... 93
8.1. Inteligencja z punktu widzenia psychologii – rys
historyczny ......................................................................94
8.2. Iloraz inteligencji .........................................................100
8.3. Testy do pomiaru inteligencji ......................................101
8.4. Rozkład normalny – krzywa Gaussa ...........................105
8.5. Charakterystyka kategorii inteligencji .......................106
8.6. Zdolności ......................................................................108
8.7. Upośledzenie umysłowe ...............................................112
9. Literatura........................................................ 117
Wstęp
Niniejsze materiały zostały opracowane w ramach realizacji Programu
Rozwojowego Politechniki Warszawskiej współfinansowanego przez
Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego -
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI. Przeznaczone są dla
słuchaczy Studiów Podyplomowych „KOMPUTEROWE WSPOMA-
GANIE PROJEKTOWANIA I PODSTAWY WZORNICTWA PRZE-
MYSŁOWEGO” prowadzonych na Wydziale Samochodów i Maszyn
Roboczych Politechniki Warszawskiej.
Niniejsze opracowanie przygotowano dla przedmiotu pt. „Psychologia”.
Jego zawartość merytoryczna w pełni odpowiada zakresowi opisanemu
w sylabusie opracowanym dla tego przedmiotu.
Całość opracowanych materiałów dydaktycznych dla ww. przedmiotu
zawarta została w 8 rozdziałach. Rozdział 1 został poświęcony na przed-
stawienie głównych nurtów w psychologii w ujęciu historycznym.
Przedstawione zostały takie koncepcje człowieka, jak behawioryzm, psy-
chologia postaci, psychoanaliza, czy psychologia humanistyczna.
W rozdziale 2 skupiono się na prezentacji teorii uczenia się oraz uczenia
się poprzez warunkowanie – klasyczne i sprawcze. Rozdział 3, to część
przeznaczona na omówienie problemu rozumienia siebie, wraz z analizą
tego, czym jest natura „JA” i na jakie sposoby ludzie dochodzą do wie-
dzy o sobie samych. Rozdział 4 zawiera treści dotyczące spostrzegania
społecznego, atrybucji oraz komunikacji niewerbalnej. W rozdziale 5
scharakteryzowano pojęcie wpływu społecznego, omówiono czym jest
konformizm i dysonans poznawczy oraz przedstawiono sekwencyjne
strategie wpływania na innych. Rozdział 6 został przeznaczony na pre-
zentację teorii związanych z atrakcyjnością interpersonalną oraz teorii
dotyczących związków. W rozdziale 7 swoje miejsce znalazły teorie
dotyczące stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji. Przedstawiono takŜe
źródła
stereotypów i uprzedzeń. Rozdział 8 koncentruje się wokół poję-
cia inteligencji. Przedstawiono w nim tło historyczne, definicje ilorazu
inteligencji oraz metody badania.
Zajęcia dydaktyczne zdecydowanej większości przedmiotów składa-
jących się na program studiów będą realizowane, oprócz wykładu, takŜe
w formie
ćwiczeń
laboratoryjnych, prac projektowych. Dlatego istotną
częścią tych materiałów, oprócz prezentacji materiału teoretycznego, są
opisy przebiegu
ćwiczeń
wykonywanych podczas zajęć dydaktycznych
oraz propozycje zadań do samodzielnego wykonania przez słuchaczy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin