Stoltzfus T. - Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha.pdf

(42664 KB) Pobierz
Wstęp
„C"Lj
mógłbyś podać wi
ęcej
pr"Ljkładów
dobrych
pytań
coac
ingowych?
C"Lj
masz
gotową
li
stę?
"
Koni
ecz
ność
ustosunkowania
się
do
tej
c
i
ągle powracającej
prośby
srała
się
dla mnie
pierws"Ljm
bodź­
cem
do napisania
niniejszej
k
s
iąż ki.
Postano
wiłem
udostępnić
spra
vdzone py-i.ania, które
opracowałem
(albo
które
w
decydujących
momentach spontanicznie
pr"Ljchodziły
mi na
riyś
)
-
z
órych regularnie kor"Ljstam.
Jednak
po
namyśle doszedłem
do
wniosku,
że
mog
ę
zrob
i
ć
znacznie
i
ęcej.
Wiele
pytań
coachin-
gowych
związanych
jest
z
konkretnymi
narzędziami
i technikami. Na pf"LJ
ład, jeś
li
pytam
lienta:
Jak
wygląda
twoj
a
idealna rola? Odmaluj
mi
j
ej
obraz,
odwołuję się
do
um
i
eję
naśc
i
izualizacf
Prosząc
o
odpowiedź
wyrażoną
w
ję"Ljku
obrazowym
(np.
Odmaluj
mijej obraz),
pomagam
klientowi
w
wyobrażen
i
u
sobie
atrakcyjnej
wizji
pr"Ljszłości,
którą
można
ni
emal
zobac"Ljć
i
poczuć.
Pr"Ljtoczone
pytanie sprawdza
się, ponieważ
jest oparte na przekonaniu,
że
namacalne
i
sugescywne
obra"Lj
głęboko
nas
poruszają,
a przez to
motywują
do zm
iany.
Poza tym
zadaję
je
właś nie
w taki
sposób,
aby poprzez odmalowanie
fascynując
ego, e
kscytującego
obrazu
przyszłości,
u
ruchom
proces przem
iany.
Gdy
poznasz
t
echn
ikę
wizualizacji (patrz
str. 43)
i
dowiesz
się
,
dlaczego
coach
z
niej korzysta, nauc"LjSZ
się
ukł
adać
asne
pytania
wizu
alizacyj
ne,
a
wo
bec
tego lista gotowych
pytań
nie
będzie
ci potrzebna.
Zastosowanie
Przegląd książki
i
wskazówki,
jak
z
niej
kor"Ljstać.
Czy to potrafisz?
Pr"Ljnajmniej tak to
wygląda
w
teorii.
Wyjaśnił
em
już zasadę
,
wi
ęc
teraz
w
ciągu
45
sekund
wymyśl
5
różnych
pytań
wizualizacyjnych
(nie
zac"Ljnaj
ich
od
zwrotu:
„Odmaluj
mi obraz"
-
już
go
wykor"Ljstałem }
.
Pośpiesz się
-
klient czeka na
następn
e
pytanie!
Zastosowan
ie
now@lj"um
i
ej ę
tności
w
sytuacji coachingowej
jest trudniejsze,
niż się
wydaje.
Jeśli
wcze-
śniej
opanujesz
techn
ikę,
sformułowan
i
e
konkretnego
pytania nie
będzie
trudne
-
zrob
isz
to
w
jednej chwili,
ponieważ
twój
umysł posłuży s
i
ę
wcześ n
i
ej s"Ljm
i
doświadczeniami.
Jednak w
pr"Ljpadku nowo nabytej
umiejętności
nie
przechowujesz
j
eszcze
wspo mnień,
do których
można
byłoby
się
odwołać.
Bardzo
możliwe,
że
w
takiej
sytuacji
nagle poczujesz
pustkę
w
głowi e
al
bo
będziesz mi
wrażen i
e, że cię zamurowało
.
Cytaty...
Nie
mam
wyjąt­
kowych talentów.
Jestem
tylko
namiętnie
ciekawy.
Albert Einstein
Użycie pamięci krótkotrwałej
ięć
krótkotrwałą,
a
także
Pr"Ljda
ci
się
wtedy
lista
pr"Ljkłado
wych pyta
ń,
która
ponoźe
,•
a
(-ejeszcze
nie
posia-
pozwoli
użyć
jej zamiast
pamięci
długotrwałej
cechującej
doświaccz
-eg
dasz}.
I
to jest
aśnie
najleps"Lj sposób
wykor"Ljstania
niniejszej
ks
i
ąż
,
zestawu
śc
i
ągawek ułatwiających S"Ljbką
powtó
rk
ę
najważn
i
ejs"Ljch
info
a(
_
G~
~Js·
sz
lepiej
opanować
nowe
n
arzędz
i
e
albo
zastosować słabo
znaną
technikę
,
po prostu
otwórz oo
„ ::
-
przejr"Ljj.
Kilka
minut
poświęconych
na
przyswojen
ie
zestawu
zwrotów
w p
-
·--
::>'fatej
odpowiednich
wskazówek,
by
w
jednej chwili
spontanicznie
sform
ułować
właśc
.•
e
~:a;-
e_
Powi edzmy,
że
przygotowujesz
się
do poprowadzen
ia
sesji
coach
ingowej, do
-,
·c,
s na e pasuje
model
konwersacji
GROW,
ale nie
kor"Ljstałeś
z niego od
miesięcy
i
nie czuj esz
s
i
ę
z • e •
·e_
pr"Ljpadku
s
i
ęgn
ij
do
rozdziału
poświę conego
modelowi
GROW
i przez
kilka
minu
r"Ljj tekst,
by
w
ramach rozgrzewki
pr"Ljpomn
i
sobie ten
materiał.
Jogging
pamięci
a uczenie
się
na
pamięć
Gdy
po
raz pierws"Lj
wypróbowujesz
nową umiejętność,
takąj
a
k
model
konwersacji,
możesz
zostawić
otwartą książkę, żeby
do
niej
zerkać
w trackie
ćwiczeń.
Ale
następnym
razem
rzuć
o
iem
na
n
ajważniej
-
sze pun
kty
i
zamknij
k
siąż
kę '
Nie chodzi o
to,
aby
UC"LJĆ
się
na
pamięć
listy
pytań
albo
przeglądać
gotowe
pytan
ia,
gdy
klient
z nudów zaczyna
już
rozmawiać
przez
komórkę-takiej
sesji
nie
nazwali
byśmy
udaną.
Zależy
nam raczej na tym, by
wypełnić pamięć
wzorami
pytań
i
zrozum
i
e
ć,
co
s
i
ę
sprawdza,
tak
by
wła
­
śc
iw
e
pytania same
nasuwały się
w
odpowiedniej
chwili
.
W
te
n
sposób
próbujemy
odwzorować
działanie
pam
i
ęc
i
długotrwałej
,
tak
jakbyśmy wcze
śn
iej
wielokrotn ie
posługi
w
ali
s
i
ę tą
techniką.
Stąd
optymalnym
rozwi ązan
i
em
j
est
S"Ljbki
przeg
ląd
materiału
-
zapewniasz
umysłowi
wysta rczającą
ilość
surowca,
z
którego
w
odpowiednim momencie
będz
i
esz
w
stanie
zbudować
własne
pytanie, bez
szczegółowego
analizowania
pr"Ljkładów
i
dosłownego
ich
cytowania.
5
Jak
korzystać
z tej
książki?
Sztuka
zadawania
pytań
w
coachingu
może
być świetną pomocą
dla nowych coachów, dla osób:-:.:
gotowujących się
do zawodu coacha
oraz dla tych, któ
rzy
zajmują
się
coachingiem
dorywczo
Lub
społec:-
Praktyczna pomoc
w
kształceniu
adeptów coachingu
Sztuka
zadawania
pytań
w coachingu
znakomicie
sprawdzi
się
w programie
kształcenia
coachów.
Jeśli
pracujesz
nad
określon
ą techniką,
np.
p
ięć
opcji" (str.
42),
poświęć
30 seku
nc - _
powtórzenie
przykładowych
pytań,
zamknij
książkę,
a
następnie
wypróbuj
pytania,
zadając
je
koleżance
Lub koledze.
Dz
i
ę
ki
temu nauczysz
się
bardziej
skupiać uwagę
na tym, co mówi
klie-
a nie na
wymyślaniu
kolejnego pytania.
Im
pewniej
się
poczujesz, tym szybciej
będziesz się
u~
Wskazówki
i
rady
Niniejsza
książka
została
pomyślana
jako praktyczny
poradnik pomocny
w
rozwijan
iu
umie-
jętności
zadawania
pytań,
dlatego
nie
obejmuje wszyst-
ki
ego, czego
należy
się
nauczyć, żeby
zostać
Pomoc dla nowych
coachów w
rozwijaniu
umiejętności
i
pewności
siebie
Sztuka
zadawania
pyta
ń
w
coachingu
zawiera
dziesiątki
praktycznych
wskazówe k
do
natych-
miastowego zastosowania.
Aby
rozwinąć
określoną
umiejętność, znajdź
odpowiednie
narzędz
=
a potem wykonaj
ćw
iczen
i
a
praktyczne.
Większe
kompetencje
szybko
przekładają się
na
wzros:
pewności
siebie, a
to
rzecz
niezbędn
a
przy promowaniu
swoich
usług
i prowadzeniu udanej
p=.
tyki coachingowej.
Za
mieśc
ili
śmy
nawet
oddzielny
zestaw
ćwiczeń
pt.
Zostań
mistrzem zada
=.-
nia
pytań"
(str.10),
abyś
mógł s
i
ę c
iągle
rozwij
jako
coach
.
coachem
.
Ściągawka
dla
coachów z doskoku
Jeśli
Zakłada
się,
że
czytelnik
przyswoił
sobie
wartości
i
zasady
coachin-
gu oraz
że
potrafi
posługiwać
się
zajmujesz
się
coachingiem
dorywczo (na
przykład
jesteś
coachem
w
firmie dla kilku
klu-
czowych pracown
ików albo
wykonujesz
swoją
dz
i
ałalność
społecznie
w
parafii Lub zborze),
kil:.:.
minut
poświęcony
ch
ej
ks
i
ążce
przed
każdym
spotkaniem
może znacząco zwiększyć
efektywr:-
i
pewność
siebie. Zam
iasr
stopniowo
tracić umiejętności
zdobyte
na kursie
coachingu, zachm\=.......
je, a
nawet rozwin
iesz
kolejne.
podstawowymi
kom
petencjami,
takimi
jak umie-
jętność
słuchania.
Zestaw
narzędzi
dla
doświadczonych
coachów
Jako
zawodowy
coach znajdziesz
tu nowe
narzędzia
-
a
także
odmienne
zastosowania dla
tecr-
z
którymi
już
się
spot
kałeś.
Przejrzyj
listy
pytań
,
aby
odkryć
innowacyjne
sposoby
ich
zadawar:..
Cechą
dobrego
coacha jest
ciągłe
dokształcanie się
i rozwijanie swoich
umiejętności. Książka
Sztuka
zadawania
pytań
w
coachingu
pozwoli ci
zapoznać się
z zaawansowanymi
technikam·
zadawania
pytań
stosowanymi
przez
innych
doświadczonych
coac~.
Obszerne
wprowa-
dzenie do co-
achingu
-
i cenne
uzupełnienie
tego
poradnika
-
można
znaleźć
w
książce
pt.
Leadership
Co-
aching
autorstwa
Tony'ego
Stoltzfusa
(książka
dostępna
Bez
względu
na
to, z
którego
miejsca
zaczynasz, zabierz
się
do
dzieła
i odkryj
ci
os
i
ągnąć
wyższy
stopień biegłości
w
sztuce
zadawania
pytań
coachingowych!
narzędzia,
które
pom0f
0
•,witrynie
www.
oach22.com).
ęść
I
Zaczynamy
::_ -:ania
mają
moc zmieniania
życia.
Mo
pobudzić
kreatywne
myślenie,
skłonić
do
przyjęc
i
a
innej
vy,
zachęcić
do
wiary w
siebie,
zmusić
do
przemyśleń
albo
zmobilizować
do
działan
i
a
.
Niniej
szy
-
x
zawierający narzędzia
do zadawan
ia
pytań
ma na
celu
rozwinięcie
w
coachu
umiej
ętnośc
i
reago-
-c.
ażdym
etapie rozmowy coachingowej za
pomocą
trafnego
i wnikliwego
pytania.
-,
ź
to,
czego potrzebujesz
przygotowana
w formie
podręcznego
przewodnika
i
służy
raczej do tego,
by
przeglą­
::o.wdzać
informacje
pod
kątem
konkretnych
potrzeb,
a
nie
czytać
od deski do deski.
Stanowi
zatem
:~ą
pomoc,
z
której
można
wielokrotnie
korzystać,
aby
odświeżyć
Lub
przećwiczyć określoną
umiejęt
­
:ąd
ź nadrobić
braki w
posiadanych
kompetencjach.
-by
od
naleźć
to, czego
potrzebujesz,
rozpoczn
ij
od spisu
treści
(str. 3)
.
Książ ka
składa
s
i
ę
z
sześciu
~::;Jj
ących części:
.s·
ążka
została
Zaczynamy
Dlaczego
warto
pytać?
Jale
uniknąć
dziesięciu najpoważniejszych
błędów popełnianych
przez
co-
achów? Omówienie technik
używanych
do
nawiązania
relacyjnego porozumienia z
nowym
klientem.
Proces coachingowy
do
zadawania
pytań
na
głównych
etapach
procesu coachingowego.
Ta
stawia
wzory rozmów, wyznaczanie celów,
eksplorację,
opcje
i
plany
działań.
Narzędzia
część
przed-
Coaching
ż~ciowy:
odkrywanie przeznaczenia
Narzędzia,
ćwiczenia
i
przykłady pytań służących
do
odkrywania
celu
życia
i
dostrajania
niego.
Zastosowanie
modelu: predyspozycje,
pasje,
doświadczenie, powołanie.
się
do
Coaching
życiowy
i
lepsze
życie już
dzisiaj
i
przykłady
pytań służących
do diagnozowania problemów
życiowych
oraz
podejmo-
wania
decyzji
prowadzących
do
zrównoważonego,
zdrowego
trybu
życia.
Na
rzędzia
Narzędzia
zaawansowane
Umiejętność
zadawania
pytań przenoszących
na
wyższy
poziom coachingu. Omówienie
tema-
tów takich jale stawianie
wyzwań,
przeramowanie,
motywacja itp.
Nisze
w
coachingu
Krótkie
artykuły
i
przykłady przedstawiające
specyficzne zastosowania coachingu
w
szerokiej
gamie
specjalizacji.
Spis
treści
nie ogran
icza
się
tylko do
wskazania
tytułów
/7
/L_Y,f-di'd?/77/
rozdziałów
-
ujęto
w
nim sekcje
odpowiada-
_,Y
/V'..f?<:?&?dJ4/"'.@'ó'/-W-tfJ'°Mc:>.fdc:>/?l
A-7"7/ć' c.b~..0'.lfą ..?d?~L'..?~_)ć'd.oą
do
f/.?ć'Ch
st/o.n.?
op)s.am)
.nar2fD2)
ćć'
:o.
~\"',.~S1-IJS(\
<s\\IJ\\
'I\
~IJ\W~.\
\..l.."',_S(\
1-\\~\~\:i.\"-S\~
\<>.\\\~<>.
1-<>.~~\.~'l\ł>.\\ł>. ~~~\I0.~1-S\~
·~I(,_"-.~\
1-
~~\\<;::,'-:,\\~~
m\,
\1..i.61~
u\.a.'\.'N\O:j(\
ci\'ina.\.~i1~r;1~
si.ml\
\)t1.~\'is'\.a.\l'i10:\(\C.'::jC.\\
\\\\\~ na.11.~\'ii10.
\
\)tTj\\.\.a.\'i'::j
\'ici\'::ju°'c.~ ci\\.1~ś\.1J\\l:.~IJ
tematu
.
I wreszcie indeks
tematyczny na
końcu książki
(str. 99) pozwala
wyszukać
konkretne
narzędzi
a
i
przestudiować
zagadnienia,
które
pojawiają
s
i
ę
w
różnych
częściach książki
.
Przegląd
części
Część
I
I to
ogólne wprowad
zenie
do sztuki
zadawania
pytań
i omówien
ie
rodzajów
pytań
zadawanych
Jrzez
coachów podczas
nawiązywania
relacj
i
coachingowej.
Znalazły s
tutaj
t
a
kże
kluczowe
pytania, które
ależy
zadać
samemu
sobie, gdy przygotowujemy
plan
marketingowy
albo
wybieramy
szkołę
coachingu.
::>ytan ia
formułowane
podczas zawierania przymierza coachingowego z
klientem
nadają
ton dalszym kon-
a\\tarn,
clla.te90
wa.rta
rnzsiac.Ia,ć
daskar10.le11ie
umiei~tnośc.i
zadawania
pytań
od
zapoznania
się_
z
czę_ścią.
7
Po co
pytać?
Zastosowanie
Omówienie
pięciu
głównych
powo-
dów
posługiwania
się
pytaniami.
Po
co w
ogóle
pytać?
Jaka
korzyść
wynika
z zadawania
pytań
coachingowych
-
w
przeciwieństwie
do udzielania rad
lub
pouczania z pozycji mentora lub
konsultanta?
To
bardzo proste. Pytania
zmuszają
do
myślenia, prowadzą
do
sformułowania
odpowiedzi,
w które
sami
wierzymy, i
motywują
nas do
działania
w
oparciu o
własne
przemyślenia.
Zadawanie
pytań
chroni przed biernym przyjmowaniem
tego,
co
mówią
inni, i
przeciwdziała
stagnacj
i,
a
także
inspiruje
do energ
iczn
ego zastosowania naszych
zdolności
twórczych
w
celu
rozwiązania
problemu.
Ponadto pytania
definiują
na nowo
zależności między
ludźmi.
Gdy doradzam,
oferuję
konsultację
lub
jestem mentorem,
występuję
jako ekspert. Moja
rola sytuuje
mnie
na
wyższej
pozycji
(przynajmniej pod
względem
posiadanej
wiedzy)
.
Natomiast
gdy pytam
o
czyjeś
zdan
ie,
stawiam
się
na
tym
samym poziomie.
Przez pytania
okazuję
szacunek drugiej
osobie i
komunikuję,
że
jest równie
wartościowa.
A
ponieważ
takie
podejście
zmienia
relację,
zmienia
także
nas samych. Czy
zakończyłeś
kiedykolwiek
rozmowę, myśląc:
„O
rany,
ależ
to
było
jednostronne.
Cały
czas
gadaliśmy
tylko o nim"?
Moja
żona
nazywa
coś
takiego „brakiem
konwersacyjnej
wrażliwości".
Nie
znosimy, gdy ludzie
cały
czas
mówią
tylko o sobie
i
swoich
pomysłach
-
ale
często
nie
zauważamy, że
sami tak
postępujemy.
Coaching
wymusza
inne
podejście,
w którym
nie skupiasz
się
na
własnych
pomysłach,
na swoim
wkła­
dzie
w
konwersację,
czy na tym, jak
pokierować rozmową
w
celu uzyskania odpowiedzi,
która
twoim zdaniem
będzie
dobrym
rozwiązaniem.
Zaczynasz
słuchać
-
naprawdę
słuc
hać
-
drugiego
człowieka
.
Mówisz
mniej,
aby
więcej
mogła powiedzieć
druga osoba.
Wtedy
właśnie
dzieje
się coś
magicznego
-
im
więcej
słuchasz,
tym
lepiej widzisz,
jak zdolna jest dana osoba, jak wiele
może osiągnąć
przy
małej zachęcie
i
jakim jest
wspaniałym
człowiekiem.
Im
więcej
pytasz, tym bardziej
kochasz.
Cytaty...
Mam
sześciu
niezawodnych
słu
­
żących.
Nauczyli
mnie wszyst-
kiego,
co
wiem.
Nazywają się
Co,
Dlaczego, Kiedy,
Jak, Gdzie i Kto.
Rudyard Kipling
Kto
pyta, nie
błądzi
Podczas
pobytu w Indonezji
odwiedziłem pewną uczelnię
razem z
Davem,
przyjacielem
rektora uczelni.
Rektora
nie
było,
dlatego
Dave
zaprosił
mnie, abym
poczekał
w
ga-
binecie,
a
sam
zajął się jakąś
inną
sprawą.
Nagle niespodziewanie
pojawił
się
rektor.
Przedstaw
iłem
się,
a po
chwili
niezręcznej
ciszy,
zacząłem
go
pytać
o
~dentów
uczelni:
„Z
jakiej
części
Indonezji
pochodzą?
Czego
się uczą?
Co
robią
po
skończeniu
uczelni?".
uczelnia deleguje
jedną trzecią
studentów do wykonywania prac
społecznych.
To
mnie
zainteresowało, zapytałem więc:
„A
dokąd jadą?
Co ro-
bią
w wioskach?
Czy
wypełniają
swoje zadania? Wjaki
sposób
j
est
to finansowa-
ne? Jak
się
rozwija?".
Przez
20 minut
zadawałem
pytania, a rektor
opowiadał.
Nagle Dave
wsunął głowę
przez
drzwi,
pozdrowił
rektora i
powiedział
do mnie:
„Keith,
musimy
już
iść,
zaraz
zaczynają
się
nasze
zajęcia". Pożegnałem
się
z
rektorem.
Później
Dave
wspomniał, że zrobiłem
na
nim
wielkie
wrażenie.
„T
się
dowiedziałem
od Ke
-
yle
itha na temat
pracy
społecznej"
-
stwierdził. „Zaproś
go,
żeby przyjechał
i
poprowadził
u nas kurs".
Dave
był
zaskoczony,
gdy
wyjaśniłem
mu,
że
tylko
zadawałem
pytania.
Keith Webb,
Creative
Results Management
Okazało
się, że
Zgłoś jeśli naruszono regulamin