Poradnik Kreatywnych Zabaw Rodzinnych.pdf

(3333 KB) Pobierz
Stowarzyszenie Grupa Projekt, w podziękowaniu za współpr
w ramach projektu KOLORY KULTURY Rodzinne Warsztaty Aktywizacj
i Odpowiedzialnego Rodzicielstwa ma przyjemność zaprosi
Sz. P ….......................................................
na Wielki Finał, który odbędzie się
26 listopada 2011 r. o godzinie 17:00
w Dzielnicowym Domu Kultury Węglin, ul. Judyma 2a w Lubl
PORADNIK
KREATYWNYCH
ZABAW
RODZINNYCH
ZAPROSZENIE
Finał uświetni wystawa prac powarsztatowych oraz zabawa taneczna
Z wyrazami szacunku
Iwona Kornet
Koordynator Projektu
LUBLIN 2011
ZAPROSZENIE
Stowarzyszenie Grupa Projekt, w podziękowaniu za współpr
w ramach projektu KOLORY KULTURY Rodzinne Warsztaty Aktywizacj
i Odpowiedzialnego Rodzicielstwa ma przyjemność zapros
Sz. P ….......................................................
na Wielki Finał, który odbędzie się
26 listopada 2011 r. o godzinie 17:00
w Dzielnicowym Domu Kultury Węglin, ul. Judyma 2a w Lubl
Finał uświetni wystawa prac powarsztatowych oraz zabawa taneczna
Z wyrazami szacunku
Iwona Kornet
Koordynator Projektu
spis treści
1
SZTUKA ZABAWY
wyobraźnia/ekspresja/narracja
l
CZYTAMY!
l
GRAMY!
l
TAŃCZYMY!
koncept/współpraca/projekt
l
KREUJEMY!
l
WYTWARZAMY!
l
KONSTRUUJEMY!
zmysły/empatia/poznanie
l
ODCZUWAMY!
l
SMAKUJEMY!
l
DOŚWIADCZAMY!
dźwięk/wrażliwość/dziedzictwo
l
SŁUCHAMY!
l
PRZEKAZUJEMY TRADYCJĘ!
obserwacja/ciekawość/synteza
l
UTRWALAMY WSPOMNIENIA!
l
DOSTRZEGAMY!
l
OŻYWIAMY!
2
MALI OBYWATELE KULTURY
Kolory Kultury. Poradnik Kreatywnych Zabaw Rodzinnych
Wydawca: Stowarzyszenie Grupa Projekt 2011
NOWOCZESNE RODZICIELSTWO
l
DOBRY RODZIC
l
RODZINA 2.0
l
RODZINNY HELPDESK
INFORMACJE O PUBLIKACJI
www.kolorykultury.pl
www.grupaprojekt.org
Kolory kultury i różne odcienie rodzicielstwa
O
dkąd nawet kieszonkowe poradniki dostępne w kiosku za rogiem, głoszą, że dzieci
nie tylko się pielęgnuje i odżywia, ale też z dziećmi się rozmawia, rodzicielstwo przestało
być jedynie synonimem powinności i dobrego wychowania. Wraz z nastaniem ery nowo-
czesnego rodzicielstwa, zniknęły uniwersalne reguły, no i zaczęły się kłopoty. No bo jaki
w gruncie rzeczy ma być ten nowoczesny rodzic? – czy chodzi o rozmycie ról społecznych,
równouprawnienie, a może o innowacyjne metody socjalizacyjne, czy bycie cool.
Podczas półrocznych warsztatów odpowiedzialnego rodzicielstwa i aktywizacji kulturalnej,
obserwowałam dziesiątki nowoczesnych rodziców, choć pewnie nie o wszystkich tak bym
powiedziała, przy pierwszym spotkaniu. Także zabawy, czy aktywności, w których i dzieci
i rodzice, wspólnie brali udział, mogły budzić poważne wątpliwości, co do swojej nowocze-
sności. A jednak, patrząc na zaangażowanie każdej ze stron i radość, mam pewność, że na-
wet najbardziej tradycyjne zabawy nie straciły na aktualności. Co więcej, dziś mądrzejsi
o kilka tomów poradników, serie artykułów w branżowej prasie, setki dyskusji na forach in-
ternetowych, możemy ze świadomością, godną nowoczesnego rodzica, dowolnie wybierać
i dobierać najatrakcyjniejsze formy spędzania wolnego czasu z naszymi dzieciakami. Myślę,
że tajemnica sukcesu kryje się w byciu razem.
Zapraszam do lektury naszego przewodnika po kreatywnych zabawach dla dzieci i rodziców.
Zawarte w nim pomysły i spostrzeżenia, to wspólna praca naszych instruktorów warsztato-
wych i uczestniczących w zajęciach rodziców. Pewnie znajdziecie tu sporo emocji, które siłą
rzeczy, wzięły górę nad obiektywnymi tezami. Jednak sami przyznacie, że nie pozbawione
są szczerości i energii prawdziwych entuzjastów, nie tylko rodzicielstwa. Oprócz aktywne-
go uczestnictwa w świecie kultury, proponujemy kilka ważnych zagadnień związanych z no-
woczesnym wychowaniem: to w drugiej części niniejszej publikacji. Wszystkich zachęcamy
do rozmów i komentarzy na naszym „kolorowym” helpdesku.
Barbara Wybacz
Sowarzyszenia Kulturalne Grupa Projekt
1
SZTUKA
ZABAWY
wyobraźnia/ekspresja/narracja
CZYTAMY!
O
niezparzeczalnych walorach wychowaczych literatury powiedziano już bardzo wiele.
Warto wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie, w którym książki i literatura przychodzą nam
z pomocą. Jest to niewyczerpalna kopalnia pomysłów do świetnej zabawy, ale i nauki, na
przykład. poprawnego mówienia.
O tym, że dzieciom trzeba czytać wiemy bardzo dobrze – takie seanse z literaturą można
zacząć jeszcze w ciąży. Bajki i wiersze dla namłodszych posłuzyć mogą nam jako inspieracja
do tworzenia mini przedstawień domowych według zaczerpniętych i własnych scenariuszy.
Warto zmienić też podejście do czytania dzieciom, uświadomić sobie możliwości twórczego
podejścia do wspólnego poznawania świata zapisanego w książkach. Czytanie z dziećmi i dla
dzieci, pojmowane jako aktywna twórczość, to nie monotonnie wydawane dźwięki ułatwia-
jące szybkie zasypianie, ale ważny rytuał: wybór tekstu, czytanie z podziałem na role, wresz-
cie inscenizacje w domowym teatrzyku. W naszych przedstawieniach możemy wykorzysty-
wać przedmioty codziennego użytku (jako elementy scenografii), ulubione maskotki dziecka
(postaci). Albo spróbujmy stworzyć teatr cieni, wykonajmy własnoręcznie, tak jak potrafimy,
pacynkę lub kukiełkę. Literaturę dzicięcą – zwłaszcza klasyczne, rytmiczne wiersze, możemy
z powodzeniem wykorzystywać w ćwczeniach poprawnej wymowy, czy korekcji wad logo-
pedycznych.
POMYSŁ NA ZABAWĘ
Gimnastyka buzi i języka to proste i przyjazne ćwiczenia usprawniające aparat mowy
dziecka. Przeprowadzamy je w formie zabaw, na przykład zachęcając dziecko pytaniem:
Zobacz: czy potrafisz zrobić tak jak mama/tata?
Spróbuj mnie naśladować, pobawimy się w lusterko? – Ja jestem osobą, a ty lustrem,
przed którym stoję…
Zabawy:
1. Naśladowanie konika uderzającego kopytami o bruk (kląskanie) – ogłaszamy konkurs
– kto dalej zajedzie na jednym wydechu.
2. Parskanie konika – prrrrrrrr.
3. Naśladowanie karetki – i – o – i – o – samogłoski muszą być przedłużone i wyraziście
artykułowane.
4. Liczenie językiem górnych zębów.
5. Oblizywanie warg z miodku – zabawa w misia - najlepiej z użyciem miodku :-).
7. Dmuchanie na piórko, tak, aby jak najdłużej unosiło się w powietrzu.
NA PEWNO WIESZ:
Do ćwiczeń językowych świetnie nadają się popularne wiersze Jana Brzechwy, np.
Wy-
szedł Romek
(ćwiczenia na wydłużenie oddechu),
Papużko, papużko
(mówione szeptem
– ćwiczenia artykulacji i emisji głosu),
Nie pieprz Pietrze
(ćwiczenia dykcji). Poszukajcie
swoich ulubionych wierszyków z dziecinstwa!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin