00_Program nauki_Technik obuwnik-311-25.doc

(2027 KB) Pobierz
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU

 

 

 

Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego





PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU

TECHNIK OBUWNIK 311916

O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ

TYP SZKOŁY: TECHNIKUM

RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

Warszawa 2012

 


 

 

Autorzy: dr inż. Magdalena Paździor, dr inż. Małgorzata Przybyłek

Recenzenci: mgr inż. Katarzyna Stępniak, mgr inż. Małgorzata Smerda

Konsultanci: mgr inż. Grażyna Krogulec

Koordynator prac liderów branżowych: mgr Bogusława Wojtczak

Koordynator merytoryczny projektu: mgr Emilia Maciejewska

Menadżer projektów systemowych realizowanych przez KOWEZiU: mgr Agnieszka Pfeiffer

 

 

Redakcja i skład: zespół Hortpress Sp. z o.o.

 

 

Publikacja powstała w ramach projektu systemowego „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru” w ramach Działania 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI. Projekt realizowany przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

 

© Copyright by Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

Warszawa 2012

 

Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

02-637 Warszawa

ul. Spartańska 1B

www.koweziu.edu.pl

 

Program nauczania dla zawodu technik obuwnik 311916 o strukturze przedmiotowej

 

 


SPIS TREŚCI

1.              PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO              5

2.              OGÓLNE CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO              5

3.              INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK OBUWNIK              6

4.              UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK OBUWNIK              6

5.              POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK OBUWNIK Z INNYMI ZAWODAMI              7

6.              Szczegółowe CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK OBUWNIK              7

7.              PRZEDMIOTY ROZSZERZONE W TECHNIKUM              8

8.              KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK OBUWNIK Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO              8

9.              PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK OBUWNIK              9

10.              PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW W ZAWODZIE TECHNIK OBUWNIK              13

1. Technologia obuwia              13

2. Materiały obuwnicze              20

3. Maszynoznawstwo obuwnicze              24

4. Język obcy w obuwnictwie              27

5. Działalność gospodarcza w przemyśle obuwniczym              30

6. Organizacja produkcji obuwia              35

7. Produkcja obuwia – zajęcia praktyczne              40

8. Projektowanie obuwia              50

9. Kontrolowanie jakości w procesach wytwarzania obuwia              53

Praktyki zawodowe              57

ZAŁĄCZNIKI              60

ZAŁĄCZNIK 1. EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK OBUWNIK ZAPISANE W ROZPORZĄDZENIU W SPRAWIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA W ZAWODACH              60

ZAŁĄCZNIK 2. POGRUPOWANE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK OBUWNIK              65

ZAŁĄCZNIK 3. USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK OBUWNIK              73

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program nauczania dla zawodu technik obuwnik 311916 o strukturze przedmiotowej

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Program nauczania dla zawodu technik obuwnik opracowany jest zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:

-        ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1206),

-        rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 7),

-        rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184),

-        rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204),

-        rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626),

-        rozporządzenie MEN z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012 r., poz. 752),

-        rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.),

-        rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487),

-        rozporządzenie MEN z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.),

-        rozporządzenie MEN z dnia 8 czerwca 2009 w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730 z późn. zm.).

2.      OGÓLNE CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu
gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.

W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.

W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.

Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie powyższych celów ogólnych kształcenia zawodowego.

3.      INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK OBUWNIK

Technik obuwnik wykonuje prace, związane z projektowaniem, konstruowaniem i wykonywaniem modeli obuwia, jak również opracowywaniem dokumentacji konstrukcyjnej i techniczno-technologicznej. Potrafi prowadzić : skóra, tworzywa syntetyczne, materiały tekstylne. W toku kształcenia uczeń nabywa umiejętności związane z produkcją obuwia, posługiwania się specjalistycznymi maszynami i urządzeniami, zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii z jednoczesnym opanowaniem zasad dbałości o higienę na stanowisku pracy oraz umiejętności jego organizacji. Opanowuje też pełen zakres kompetencji społecznych oraz wiedzę związaną z aspektami prowadzenia działalności gospodarczej niezbędną w przyszłej pracy zawodowej i funkcjonowaniu na współczesnym rynku pracy. Do typowych zadań zawodowych, które po skończeniu nauki może wykonywać technik obuwnik należy organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie przebiegu procesu produkcyjnego, normowanie zużycia materiałów i czasu pracy, ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz wykonywanie bieżących regulacji urządzeń produkcyjnych. Technik obuwnik ma opanowane umiejętności opracowania dokumentacji produkcyjnej, ewidencyjnej i rozliczeniowej oraz oceny jakości materiałów, półproduktów i wyrobów. Wykonywanie zawodu wymaga planowania i nadzorowania prac związanych z przygotowaniem i produkcją obuwia.

Do podjęcia pracy w zawodzie obuwnika wymagane jest wykształcenie zawodowe, zdobyte w trakcie 4-letniego cyklu kształcenia w technikum na podbudowie gimnazjum. Wskazana jest sprawność manualna i dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Technik obuwnik może podnieść swoją wiedzę ucząc się w szkołach wyższych na kierunkach: wzornictwo, zarządzanie i inżynieria produkcji, towaroznawstwo lub zbliżonych.

4.      UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK OBUWNIK

Technik obuwnik może być zatrudniony na stanowiskach nadzoru i kontroli przebiegu procesu produkcyjnego w różnej wielkości przemysłowych zakładach obuwniczych o zmechanizowanym cyklu produkcyjnym, jak również w zakładach produkujących materiały i akcesoria obuwnicze, świadczących usługi kooperacyjne oraz warsztatach naprawczych realizujących indywidualne zamówienia klientów, w tym na obuwie ortopedyczne i wkładki do obuwia specjalnego, naprawy i odświeżanie obuwia noszonego. Może pracować w zespole przy produkcji dużych serii wyrobów, a w toku realizacji procesów produkcyjnych organizować czynności dokładnie według instrukcji współpracując w grupie lub prowadzić własną działalność gospodarczą np. w formie usług szewskich.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin